Bronfman noemt deal met Spotify lucratief

In het afscheidsinterview met Peter Kafka vertelt Edgar Bronfman jr. (CEO Warner Music Group) ronduit over nieuwe media. Hij beweert bij hoog en laag dat muzikanten en consumenten labels nodig hebben. Wat hij niet zegt, is dat de rol van labels, steeds minder belangrijk is geworden. Met name de kleine artiesten zijn prima in staat om met behulp van freelancers hun eigen productie op te nemen. Dit kan zijn de inhuur van een sessie muzikant, een producer tot een complete studio. Ook de vervolgstappen; marketing en promotie (dan wel niet met de hulp van professionele marketing bureaus) is het internet (YouTube, Facebook, MySpace) het ideale uithangbord. Ook voor de benodigde pecunia biedt crowd funding een oplossing (Sellaband). Feit is dat alleen de grote namen en het label zelf veel geld verdienen in de muziekindustrie.

Ook over het gebruik van mobiel (smartphone) slaat Bronfman de plank mis, hij onderschat duidelijk de meerwaarde van dit platform en ziet niet in dat de niet de hardware maar de apps bepalend zijn voor het succes. Spotify en iTunes zijn uitermate geschikt voor het mobiele platform, een trend die duidelijk groeiende is. Het is duidelijk dat de grote labels hier niet van geprofiteerd hebben. Waar Steve Jobs de winst meteen ervan inzag en lucratieve deals sloot met de majors (Universal, Sony, Warner en EMI), zijn ze niet echt blij met constructie. Ze verdienen er wel veel geld mee, maar Apple het meest. Sony, die alles had (hardware en content), heeft het helemaal stom aangepakt. Door te traditioneel te blijven denken, lukte het Sony niet om al haar divisies op 1 lijn te krijgen om een iTunesachtig platform te lanceren. Ook Philips heeft het onder Boonstra verknalt, met de verkoop van PolyGram ging niet alleen de Europese filmindustrie in het slop, met name de content werd verbruid. Ook Philips had goud in handen; hardware, content, Hollandse nuchterheid, jammer, jammer, jammer… Heden ten dage ligt Boonstra weer onder vuur, dat deze droplul nog steeds werk heeft is me een raadsel. Het old boys network zorgt goed voor elkaar.

Over Spotify is Bronfman positief, hij noemt de deal zelfs lucratief. Begrijpelijk want vanuit de hoek van de kleine muzikant hoor je louter negatieve verhalen over Spotify, zij ontvangen weinig tot niks, ook hier is duidelijk hoe de geldstroom loopt.

Robert
Written by Robert

No comments yet.

No one have left a comment for this post yet!

<