Muziekindustrie doet aan zelfdestructie

Anno 2013 weet de muziekindustrie nog steeds niet met het internet om te gaan. Het achtste wereldwonder heeft het afgelopen decennium gezorgd voor een radicale omslag in de wereld. Complete regeringen zijn gevallen, complete bedrijfstakken bestaan niet meer. Burgers hebben meer transparantie gekregen; de keerzijde is helaas dat privacy geen waarde meer heeft. Door het internet zijn er nieuwe markten ontstaan en bestaande markten zijn verschoven naar de cloud. Je kan lichtelijk vaststellen dat er een industriële revolutie heeft plaatsgevonden.

cloud

 

Muziekuitgevers zijn de nieuwe graaiers

Helaas geldt dit niet voor de muziekuitgevers, zij weten niet te profiteren van de nieuwe kansen die het internet biedt. Nog steeds teruggrijpend naar achterhaalde normen en waarden, die na de uitvinding van de drukpers gemeengoed zijn geworden, blijft de muziekuitgeverij vasthouden aan hun ideaal, namelijk heel veel en heel makkelijk geld verdienen.  In een eerdere blog heb ik uitgelegd waarom de (muziek)uitgeverij in essentie niet klopt. Stel je zelf maar de volgende vraag, waarom hebben nabestaanden van Tolkien recht op geld, terwijl zij geen woord van zijn beroemde trilogie hebben geschreven? Duidelijk is dat het huidige auteursrecht op de schop moet en ook duidelijk is dat regeringen niet in staat zijn om hiermee om te gaan. Gezwicht door de druk van lobbyisten blijft de huidige status quo helaas gehandhaafd. Gelukkig is het Europees Parlement  niet gezwicht voor het omsteden ACTA handelsverdrag.

Initiatieven zijn amper kansrijk

spotify-thumbAlhoewel muziekdienst Spotify zijn inkomsten in 2012 zag verdubbelen ten opzichte van 2011, werd zijn schuld ook vergroot. Het nettoverlies nam toe van €45 miljoen in 2011 naar €59 miljoen in 2012. De grootste kostenpost vormen de licentiekosten die Spotify moet betalen aan de platenmaatschappijen, licentiehouders en artiesten. Dit geeft aan dat marges te klein zijn en de licentiekosten te hoog.

Dat het huidige auteursrecht niet meer voldoet is duidelijk, dat de muziekuitgeverij (lees grote platenmaatschappijen) geldwolven zijn, ook. Hopelijk is dit besef bij het grote publiek aan het groeien en komt er binnenkort een ware internetrevolutie. Weg met de graaiers!

Robert
Written by Robert

No comments yet.

No one have left a comment for this post yet!

<