Dagje uit: ISE 2018, RAI Amsterdam

De ISE is een beurs die zich duidelijk richt op de professionele markt. En dan met name op de markt voor totaalpakketten die beeld, geluid en datastromen integreren tot een complete oplossing. Technieken zoals gezichtsherkenning en de mogelijkheid daar op in te spelen door iemand met blond haar de goede shampoo aan te bieden en iemand die vrolijk of juist boos kijkt passend entertainment aan te bieden werden gedemonstreerd. Een prima beurs om een indruk te krijgen hoe je je huis smart kunt maken en welke technieken de commercie in zal gaan zetten om je te verleiden je geld uit te geven aan juist hun product of dienst. Veel van wat Chriet Titulaer al decennia geleden voorspelde is hier op de ISE te zien en te bestellen. Al met al was de laatste dag van deze show te kort om alles te zien. De fractie van het totale aanbod die ik wel heb meegekregen was een gigantische hoeveelheid elektronica van LED-naamplaatjes en interactieve bushokjes tot speciale touchscreens voor fastfoodketens en complete vluchtleidingscentra. Opvallend was de zakelijke benadering van de exposanten; met name lieden uit het verre oosten vroegen regelmatig wat mijn business was. Tussen al dit geweld was er echter voor de modale audiofiel  genoeg te beleven. 


Cabasse

Het eigenzinnige Franse merk Cabasse was present met een bescheiden stand. Helaas was het vlaggenschip van Cabasse, de prachtige La Sphère luidspreker niet present. Deze zien en natuurlijk horen staat nog hoog op het lijstje. Wel trof ik twee oude bekenden: de Stream Amp 100 en de Stream Amp Source; deze twee fraaie streamers heb ik al eens mogen testen. Deze streamers werken met app’s verzorgd door de firma Awox, tevens de huidige eigenaar van Cabasse. Destijds kon deze app nog niet zorgen voor gapless weergave maar Cabasse medewerker Gohar Gabrielyan verzekerde me dat dit ondertussen is opgelost. Dit samen met de mooie klank van de versterkte Stream Amp 100 en de digitale uitgang van de Stream Source geeft Cabasse een mooie basis om de wereld van streaming te betreden. Qua connectiviteit en modelkeuze is er nog een inhaalslag te maken met de gevestigde orde maar die kan op haar beurt weer inspiratie opdoen met de prachtige vormgeving van alle Cabasse producten. Mijn oog viel op een doos met daarop de afbeelding van al een fraai uitziende Bluetooth speaker. Op mijn vraag of ik die kon horen en even vasthouden was het antwoord helaas nee, beide voor de ISE meegenomen exemplaren waren gestolen…

De elegante Stream Source


 

TCI Cables

Mijn aandacht werd getrokken door de bescheiden stand van een mij onbekend Brits kabelmerk: TCI. Deze afkorting staat voor True Colours Industries. Dit merk voert een lijn kabels voor beeld en geluid bestaande uit interlinks, HDMI kabels, speakerkabels, powerkabels en stekkerblokken. Alle onderdelen worden in Groot Brittannië vervaardigd. De op de stand aanwezige kabels voelen robuust aan, zijn opmerkelijk flexibel en zijn erg mooi afgewerkt. Omdat ik het merk niet ken, vraag ik of ze in Nederland geïmporteerd worden. De op de stand aanwezige directeur Andrew Stacey vertrouwt mij toe dat ze bezig zijn met een importeur in Nederland. Op internet zijn weinig reviews over dit merk te vinden: Unique Radio gaat proberen daar wat aan te doen.


Shure

Een van mijn twee draaitafels thuis is uitgerust met een prachtig klinkend element van Shure. Dit element, type V15, heeft een erg goede reputatie onder vinylliefhebbers. Medewerker Tom Verkerk vroeg mij of ik al bekend was met het merk en ik vertelde dat ik een tevreden V15 bezitter ben. Lachend vertelde hij dat er bij hem al vaak gevraagd is naar naalden en elementen van Shure; niet alleen tijdens zijn werk maar ook door familie en vrienden. Helaas maakt Shure geen naalden en elementen meer. Hier op de ISE pakt Shure, overigens al in 1925 opgericht, groots uit met onder andere een compleet nagebouwde conferentieruimte om hun producten te showen. Shure heeft veel te bieden op het gebied van professioneel beeld en geluid, zoveel wordt mij wel duidelijk. Er is een vergaderruimte waar mensen een demonstratie bijwonen. Door grote ramen kan naar binnen gekeken worden en er kan mee geluisterd worden met hoofdtelefoons die vrijelijk opgezet kunnen worden. Het draagcomfort en het design van deze hoofdtelefoons is opvallend goed. Elders op de stand heb ik nog even wat muziek geluisterd op een zeer mooie hoofdtelefoon. Onderzoek thuis wees uit dat dit de SRH1540 is geweest: een gesloten model met een mooi warm geluid. Wat vooral opviel was het superieure draagcomfort en afwerking met wel zeer comfortabele oorkussens van alcantara. Ook de geluidsisolatie is dik in orde. Met een prijs van €549.- kun je natuurlijk ook wel wat verwachten. 


Monitor Audio

Bekenden vragen mij wel eens om advies als het gaat om de aanschaf van een goed klinkende audioset. Ze horen en zien mijn luidsprekers en willen dan ook een paar vloerstaande luidsprekers. Als ik dan vraag wat ze er voor over hebben, worden er zelden bedragen genoemd die de duizend euro overstijgen. Wellicht kan Monitor Audio een optie zijn met hun nieuwe instap serie die ze, heel origineel, de naam Monitor gegeven hebben. De serie bestaat uit zes modellen: twee kleine boekenplank modellen, twee vloerstaanders, een centerspeaker en een subwoofer. Net als bij andere series van dit merk is er met deze nieuwe serie een home cinema systeem samen te stellen. Opvallend zijn de oranje conussen en de sobere maar prima verzorgde afwerking. De kleinste vloerstaander stond prominent opgesteld op een hoek van de stand. Inclusief het sobere onderstel met spikes is deze Monitor 200 87 centimeter hoog, bijna 22 centimeter breed en best een kloeke verschijning. De achterzijde heeft een baspoort en dubbele aansluitingen voor bi-wiring. Op papier is er niks mis mee: de specificaties van deze tweeënhalf weg luidspreker zijn prima. Helaas waren ze niet te beluisteren maar met een prijs van slechts €580.- per paar(!) is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik heb in het verleden verschillende modellen van Monitor Audio beluisterd en die klonken fantastisch. Hoewel deze heel veel duurder waren, kan ik me niet voorstellen dat dit gerenommeerde merk de goede naam bezoedelt met een instapserie die slecht of matig klinkt. Dit kan maar zo een serie zijn met een wel heel interessante prijs/kwaliteitsverhouding. Hopelijk zijn ze snel ergens te beluisteren. 


Yamaha

Yamaha is van oudsher een zeer grote speler op de markt: op muziekgebied levert het audio, zowel professioneel als voor thuis en muziekinstrumenten van blokfluiten tot vleugels. Op de stand was van alles te zien op audiogebied: mengpanelen, monitorinstallaties, draadloze speakers voor in de huiskamer en als blikvanger een spelende vleugel  zonder pianist. Yamaha heeft met het Musiccast systeem een mooi multiroom pakket dat kan wedijveren met Sonos en Bluesound. Op de stand is een stukje ingericht als huiskamer waar rond een beeldscherm Musiccast luidsprekers zijn geïnstalleerd. Met het kleinste model, de WX-010, heb ik verleden jaar thuis een poosje gespeeld voordat ik deze aan mijn zoon heb gegeven. Omdat hij er op zijn studentenkamer veel plezier van heeft was ik benieuwd hoe twee van deze compacte luidsprekers in stereoconfiguratie klinken. Helaas is dit niet gelukt.


Amate Audio

Op de ISE waren de nodige luidsprekers te zien voor professioneel gebruik zoals je ze maar al te vaak kunt tegenkomen op concertpodia. Vaak zijn het grote zwarte dozen die allemaal op elkaar lijken. Zo ook op de stand van het Spaanse Amate Audio; een familiebedrijf dat een zeer uitgebreid assortiment luidsprekers heeft voor podia en muzikanten. Alles leek op elkaar. Op een luidspreker na. Een door een voormalige medewerker van de Efteling gepimpte stage monitor van het type KEY10. Met metallic lak bespoten en versierd met tandwielen en koperen leidingen heeft deze anders anonieme luidspreker een zeer stoere industriële uitstraling gekregen die prachtig past op het podium van een alternatieve concertzaal. De importeur voor Nederland en standhouder is zelf deejay geweest. Hij was zelf even afwezig; zijn moeder die op de toko paste vertelde dit trots alsmede het verhaal over de gepimpte luidspreker. Dit alles onder het genot van een heerlijke door haar aangeboden kop cappuccino. De beste die ik die dag heb gedronken. 


 

 

Emiel
Written by Emiel

Muziek- en audiofreak van de ongeneeslijke en besmettelijke soort. Ik draai LP's, luister radio en stream muziek maar het liefst ga ik naar concerten. Altijd weer blij wanneer ik opnamen ontdek van concerten waar ik bij was. De cd collectie is geript en opgeslagen om ruimte te maken voor de groeiende rij LP's en de uitdijende stereoset. Leve de NAS en de streamer; toch blijft vinyl draaien en radio het leukst. MUSIC IS THE BEST!

5 Comment responses

  1. Avatar
    February 16, 2018

    Lachen die steampunk-variant van de KEY10. Zal wel aan alle kanten resoneren, maar dat mag de pret niet drukken. Misschien iets voor een museum? Anyway, leuk dat je bent geweest, ik sla af-en-toe een jaar over. Hoewel ik de massaliteit niet mis; er is zo veel te zien en te horen dat ik regelmatig met een knallende hoofdpijn thuis ben gekomen, is het wel de grootste show ter wereld op het gebied van (pro-) audio en video.

    Reply

  2. Avatar
    February 17, 2018

    Leuk verslag, maar die in godsnaam wat aan die profiel foto!

    Reply

  3. Avatar
    February 17, 2018

    Het is duidelijk wat anders dan bijvoorbeeld de aanstaande AZ audio show in Alkmaar. Dat werd mij wel duidelijk met dit informatief verslag. Prikkelde voldoende om deze beurs volgend jaar eens te bezoeken.

    Reply

    • Avatar
      February 17, 2018

      Echt de moeite waard, Bert. Ik heb echt minder dan de helft gezien…

      Reply

  4. Avatar
    February 23, 2018

    Mooi verslag van je bezoek Emiel. Was er ook aan vinyl liefhebbers en enthousiaste streamers gedacht door de organisatoren?

    Reply

Click here to cancel reply.

<