Review Wireworld Silver Eclipse XLR interlink

Aangename kennismaking!

Mag ik mij even voorstellen: Frederik, muziek- en audioliefhebber, al meer dan vier decennia. Mijn eerste stappen met deze hobby maakte ik met mijn eerst verdiende salaris. Een Duitse versterker Körting Transmare conform DIN 45500, ITT zelfbouw speakers en een Pioneer platenspeler. Dat was mijn eerste setje. In die tijd, begin jaren 70, kwamen  steeds meer Japanse audioproducten naar Europa. Ik las produkt catalogi van bijvoorbeeld Sony en fantaseerde over mijn volgende aanschaf. Na mijn startersetje kwamen componenten van Luxman, Yamaha, IMF, Acoustic Research, Thorens, SME en later Copland, Magnepan, Audiostatic, Sonus Faber, Krell, Ayre en Totem om er een paar te noemen. De muziek werd ook niet vergeten: Jimi Hendrix en Van Morrison, Little Feat, King Crimson, Jefferson Airplane en Joni Mitchell, om er nog een paar te noemen. Later begon ik me voor groepen als Return to Forever en Weather Report te interesseren. Ook heb ik talrijke live concerten bezocht met vrienden. Veel van mijn idolen heb ik live op de bühne gezien zoals Frank Zappa & Mothers of Invention inclusief de Turtles, 1971 in Ahoy met 200Motels…

p1050456Op het moment dat Robert mij voorstelde om een review van de Wirewold Silver Eclipse interlink te gaan doen, aarzelde ik geen moment. Het betrof ook nog een XLR versie, dit type verbinding (gebalanceerd) gebruik ik bij voorkeur in mijn eigen set.

Mijn set

Voor de lezer even een overzicht van mijn set:

• CAT (Computer Audio Transport ripper), 3 TB opslag en Linux besturing met iPad besturing via iPeng en Daphile playersoftware plus GUI,
  • Exogal Comet Plus DAC,
  • Eindversterker Bruit Nocif, ontwerp Wiebe vd Veen (subtiliteit en autoriteit),
  • Digitaal en analoog aparte groep met Pink faun installatie-kabel,
  • Vibex Rhodium Filter plus stekkerblok,
  • Acrolink 7N koper netkabels, Oyaide c-004 en p-004,
  • Oyaide Palladium Schuko en IEC stekkers,
  • Tellurium Q Black Diamond USB kabel,
  • Marten Form luidsprekers,
  • 47Labs Kishemon Luidspreker kabels.

Het is een mond vol maar ik vind mijn set heerlijk vloeiend spelen, mooi in balans. De Wireworld kan laten zien of hij mee kan komen. Dus verder spelen…

3

David Salz

wireworld-1In het najaar 2015 had ik al kennisgemaakt met David Salz tijdens de audio show van iEar in Oisterwijk. Hij is de CEO en de man die Wireworld op de kaart zette als alternatief voor de bekende kabelmerken, vul maar in. Salz liet mij één van zijn hoofdtelefoonkabels beluisteren aan de hand van een ingenieus apparaat, een zogenaamde  interconnect comparator. Dit klonk niet misselijk. De comparator garandeert absoluut gelijke condities voor de kabels die er op worden aangesloten met apparatuur. Voor het eerst kunnen kabels écht met elkaar worden vergeleken. Mijn interesse voor Wireworld was gewekt. Deze man had een missie en liet geen twijfel dat zijn producten een solide wetenschappelijk fundament hebben.

Maanden later wordt er een pakket bij me afgeleverd met daarin een stevig etui met Wireworld-print, hierin een set kabels met XLR connectoren. Soepel aanvoelende kabels met een solide mesh buitenmantel. De eerste kennismaking is positief en komt overeen met de indruk die ik in Oisterwijk had gekregen. En nu aan de slag met mijn bevindingen.

Ik kies er voor om periodes afwisselend te spelen met mijn eigen interlink, Cardas Golden Reference (met upgraded Rhodium connectoren, ook van Cardas) en met de Silver Eclipse. Soms week ik hier van af om bijvoorbeeld bij een heel bekende track tóch even terug te luisteren ter oriëntatie voor mijn geheugen.

Ik moet zeggen dat ik al snel gecharmeerd raakte van de direct, frisse presentatie van met name de vocalen en akoestische instrumenten met een aanstekelijke natuurlijk timbre door de Silver Eclipse. Deze komen zeer authentiek over op mij. Ik houd nogal van opnamen met zo min mogelijk geknutsel zoals Danca dos tempos van de Braziliaanse gitarist Fabiano do Nascimento. Zodra ik de vrouwenstem plus percussie op track 2 Ewé hoor, ben ik verkocht. Ik moet al mijn aandacht besteden aan deze tropische verrassing. De Silver Eclipse laat mij geen keuze en ik leg mijn tijdschrift weg om dit nummer ademloos uit te luisteren. Er vallen meer dingen op die deze kabel blijkbaar heel goed kan zoals een droge maar kernachtig èn gedetailleerde bas-weergave.

cable_comparator

Melanie de Biasio en Snarky Puppy

Een jaartje geleden maakte ik kennis met de Belgische zangeres Melanie de Biasio. haar album No Deal is een muzikale film noir, super sfeervol en mooie spaarzame arrangementen en dito productie en dan nog die stem van Melanie! De Silver Eclipse zet alle stemmen en instrumenten prachtig geplaatst in de ruimte rond de luidspreker, wel wat minder “central imaging” tussen de speakers dan mijn Cardas .  Met Snarky Puppy en Metropole orkest Sylva wordt het allemaal nog dynamischer en daarin weet de Silver Eclipse weer te overtuigen met de uithalen van de blazers, strijkers en stevige ritmewisselingen met grote dynamieksprongen die vanzelfsprekend uit mijn speakers komen. Een andere een notitie, basgitaar wordt prachtig gecontoureerd weergegeven, zonder enige versmering. Timing is eveneens onberispelijk en dit vergroot jouw betrokkenheid bij de muziek niet weinig! Tsja, dan weer die natuurlijke klankkleuren… Om kort te gaan, klasse weergave van alle muzikale markten.

Conclusie

ww-2Voor alle duidelijkheid, over het prijskaartje van deze kabels had ik pas later kennis. Ze hebben een adviesprijs van 699,- euro. Dit afgezet tegen de prestaties, is dat volgens mij geheel gerechtvaardigd.  Deze XLR’s spelen in dezelfde liga als mijn veel duurdere Cardas Golden Reference die destijds 1.298,- euro’s moesten opbrengen! Dit is geen kabel om als equalizer te gebruiken. Een goede, evenwichtige set wordt nóg beter met deze Silver Eclipse. David Salz’s Wireworld: mission accomplished!

Je kunt de kabel hier beluisteren. De Nederlandse importeur is Monitor Audio.

Frederik
Written by Frederik