Een concert bekijken in virtual reality

Virtual reality

Met de komst van virtual reality (vr) is er een wereld voor me open gegaan. Een paar jaar geleden kocht ik van Samsung een vr-bril waar je een Samsung S6-telefoon in klikt. Zie deze review. Dat was al een hele ervaring! Alleen door het gewicht van de telefoon en de lage resolutie was lang kijken geen pretje. Tot vorig weekend. Ik kwam erachter dat de prijs van een Sony vr-bril met game en camera flink was gedaald. Na aanschaf en een uurtje spenderen aan het aansluiten en wegwerken van de kabels, om vervolgens de game Eagle Flight te downloaden, kon ik me hart ophalen aan wat een echte vr-ervaring inhield. Een uitgebreide review van de Sony-bundel volgt binnenkort want deze blog gaat over content of beter gezegd: het in de toekomst aanbieden van exclusieve content in de vorm van een live-concert.

Of toch maar een dvd

Als fervent concertbezoeker ben ik op zoek naar de beleving, de interactie met het publiek, de solo’s. Helaas gaat dit gepaard met enige strubbelingen die er nu eenmaal bij horen. Laatst bij de Editors kwam ik vrij laat aankakken; tijdens het eerste liedje liep ik pas de zaal binnen en heb noodgedwongen vanaf de zijkant het concert gevolgd. Het liefst sta ik in het midden (met een goed overzicht en een goed stereobeeld), niet te veel naar voren (te druk) en niet te naar achteren (te ver weg). En het liefst heb ik mensen voor me die kleiner zijn, niet praten of overdreven bewegen. Dan kun je beter thuis blijven en een dvd opzetten, maar dan mis je weer het live-gevoel! Gelukkig anticipeert concertVR hierop.

De startup concertVR maakt het mogelijk om elk concert vanuit de beste locatie te volgen, zonder dat het uitverkocht is en dat je tegen woekerprijzen een ticket moet kopen. Dit biedt ook voordelen voor de artiest: zij kunnen ongelimiteerd kaartjes verkopen en dat zou de prijs weer kunnen drukken. Net als Zeepin maakt concertVR gebruik van blockchain-technologie om hun dienst aan te bieden.

Het recente artikel over blockchain heeft veel reacties opgeroepen. In de opvolgende discussies met vrienden, bekenden en collega’s heeft bijna iedereen een mening over blockchain. De één vind het een veredeld piramidespel, de ander is er lyrisch over. Ik behoor tot de laatste groep en kan niet wachten tot internet 3.0 een feit is.

Prototype

Zij bieden live-concerten die je op elk platform kunt afspelen: vanuit een browser, vanaf een smart-tv, vanaf je smartphone en op je vr-bril. Je kunt kiezen vanuit verschillende camera-hoeken wanneer je aan het kijken bent. Het is mogelijk om losse tracks of het hele concert te bestellen. Je kunt zoeken op verschillende categorieën als artiest of genre en via social media je vrienden uitnodigen en hiermee gaan chatten. En door het coupons te gebruiken, kun je soms gratis content bekijken.

Op YouTube kun je enkele filmpjes bekijken waar met een smartphone wordt gedemonstreerd. Ik word altijd erg blij van dit soort filmpjes, want het betekent dat ze een werkend prototype hebben. Wat me opviel was dat het beeld meedraait wanneer je je smartphone draait; je kan dus letterlijk 360 graden om je heen kijken!

Roadmap

Om te bepalen hoe serieus een startup bezig is, kijk ik altijd naar hun roadmap, wat hebben ze tot nu toe opgeleverd en wat staat er op stapel. De tijdlijn tot vandaag bestaat uit de volgende mijlpalen:

  • Marktverkenning en analyse.
  • Het registreren van het merk in Europa.
  • Het bouwen van een website (landing page).
  • Het bouwen en testen van een app (iOS en Android).
  • Opname van het eerste concert in vr.
  • Onderhandelen met muziekuitgevers.
  • Onderhandelen met de ticketaanbieders.
  • Afronden pre-ico.

 

Zo te zien heeft de startup een solide basis gelegd voor toekomstige ontwikkelingen. De volgende stappen willen ze dit jaar maken:

  • Crypto-conference Berlijn (5 en 6 april 2018).
  • Ico (15 april tot en met 15 mei 2018).
  • Lancering beta-versie (oktober 2018).
  • Volledig functionerend platform (december 2018).

Daarnaast kijk ik naar het team, de ontwikkelaars en de adviseurs. Dit ziet er zeer degelijk uit, Duitse degelijkheid welteverstaan want ze komen uit Berlijn. Als je hun LinkedIn-accounts bekijkt is het duidelijk dat ze hun sporen in de crypto- en mediawereld hebben verdiend. Het ziet er zeer solide uit.

To the moon

De ICO staat gepland voor aankomende zondag 15 april, klik hier als je mee wilt doen. Ook al sta sceptisch tegenover cryptocurrency is dit wel een erg gaaf platform. Voor mensen die in afgelegen gebieden wonen, geen kaartje konden bemachtigen of simpelweg geen dikke portemonnee hebben, biedt concertVR een realistische oplossing. Ik verwacht echt dat dit muntje gaat scoren, als je kijkt naar het idee, het prototype, het team, beter kan bijna niet.

 

Robert
Written by Robert

1 Comment responses

  1. Avatar
    April 13, 2018

    Bijzonder verhaal. Deze onderneming kan snel een grote vlucht nemen! Met deze techniek kan men veel liefhebbers enthousiast maken om dit platvorm te gaan gebruiken..

    Reply

<