Review Sony Playstation 5

Review Sony PlayStation 5

Chiptekorten

De meest recente gameconsole van Sony kwam al in november 2020 op de markt. Pas dit weekend heb ik een exemplaar kunnen aanschaffen, zodoende heb ik er anderhalf jaar op moeten wachten! De reden: leveringsbeperkingen door chiptekorten. Ik ga je uitleggen wat hier de oorzaak van is. Gedurende de pandemie werkte men massaal vanuit huis, met als gevolg een gigantische vraag naar computers en toebehoren, smarthome producten en de nieuwste generatie gameconsoles. Terwijl chipmakers (met name TSMC en Samsung, zij bedienen bijna de helft van de wereldwijde chipproductie) juist op een behoorlijke daling van verkoop van auto’s, mobiele telefoons en chips in het algemeen hadden geanticipeerd.

De toegenomen vraag naar chips kon alleen worden opgelost door nieuwe productielijnen bij te bouwen, maar dat kost veel tijd en veel geld. Momenteel zijn alleen ‘s werelds grootste (lees rijkste) fabrikanten in staat om voorin de rij te staan om de schaarse chips te bemachtigen. Denk aan Apple en Samsung. Deze merken hebben zo’n hoge marge op hun producten dat je niet snel een leeg schap zult aantreffen. Maar fabrikanten van gameconsoles of auto’s hanteren van oudsher een lage marge en hebben daardoor minder diepe zakken. Met als gevolg dat zij en daardoor jij als laatste in de rij staat.

Scalpers in het groot en klein

Om in aanmerking te komen van een PS5 stond ik al een tijdje op verschillende wachtlijsten. Op de bonnefooi een gameshop binnenlopen, in de hoop op een beschikbare console, had ik meerdere malen mijn neus gestoten. Dus wachtte ik geduldig op een verlossend telefoontje dan wel mailtje. Deze kwam van de week; ik moest binnen twee dagen een samengesteld pakket bij de Mediamarkt ophalen. Als ik geen interesse had, ging het aanbod naar de volgende op de wachtlijst. Hier ging ik gretig op in, omdat ik drie weken eerder tevergeefs had geprobeerd een PlayStation 5 te kopen, via het officiële Sony verkoopkanaal nota bene. Ik zal je besparen wat er allemaal fout ging, maar het lukte niet om met een creditcard te voldoen. En dat was bij Sony de enige manier om af te rekenen…

Scalpers is een veelgehoorde term op fora, het komt uit de beleggingswereld waar een daghandelaar een positie koopt en snel weer verkoopt om een kleine winst te maken. Op Marktplaats en Tweakers worden momenteel nieuwe PS5 consoles aangeboden voor een te hoog bedrag. Handelaren die vroeg een PS5 hebben bemachtigd om deze vervolgens met flinke winst door te verkopen. Scalpers dus. Het bevreemdt me dat genoemde sites dit faciliteren.

Helaas passen gerenommeerde winkels als Mediamarkt ook een trucje toe. Je kunt hier alleen een PlayStation 5 kopen in combinatie met accessoires en games. Een soort verplichte koppelverkoop.  Het pakket wat mij werd aangeboden bevatte gelukkig de disc versie van de PS5. Maar er worden ook pakketten aangeboden zonder disc (digital edition) of met andere accessoires en games. Je hoeft het pakket niet af te nemen, maar dan heb je ook geen console en verdwijn je van de wachtlijst. Ik noem deze praktijken dirty selling, ze zijn erg discutabel, maar niet bij wet verboden.

Inhoud Mediamarkt pakket

Ik krijg een doos overhandigd waarop mijn naam in koeienletters is geschreven. Alsof ik een prijs heb gewonnen! De oversized verpakking bevat geen beschermingsmateriaal, maar wel de volgende items:

• Een Sony PlayStation 5 met disc ter waarde van € 499,-.
  • Een starter kit van Qware Gaming ter waarde van € 45,-.
  • Een jaarabonnement op PlayStation Plus ter waarde van € 60,-.
  • Twee exclusieve PS5 games: Horizon Forbidden West en Gran Turismo 7 ter waarde van € 160,-.

De totale waarde van het Mediamarkt pakket bedraagt € 764,-, terwijl de verkoopprijs op € 749,- is vastgesteld, lijk je een korting van € 15,- te krijgen. Ik leg de nadruk op lijkt, want je koopt uiteindelijk te veel. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een oplaadstation of beide games. Hoewel het nice to have is, betaal je er riant voor, de uiteindelijke prijs schiet met 50% omhoog! Voor € 250,- kan ik drie andere titels bedenken die ik graag zou willen hebben. Bijvoorbeeld Uncharted Legacy of Thieves Collection of Grand Theft Auto 5.

Qware Gaming Starter Kit

Laat ik met de starter kit beginnen, want daar kan ik vrij kort over zijn. De kwaliteit is niet heel hoog, gelukkig zijn de componenten in dezelfde kleur als de PS5 (grijs en zwart). De inhoud van de doos bestaat uit:

• Een bedrade headset (hoofdtelefoon met microfoon).
  • Een oplaadstation voor twee controllers.
  • Een USB-C oplaadkabel.
  • Vier paar thumbgrips.

Geen van de componenten stond op mijn verlanglijst, misschien dat ik het oplaadstation een keer aansluit of de bedrade headset een keer gebruik. Liever had ik de Sony Pulse 3D draadloze headset erbij gezien. Ik ga snel verder naar de PS5!

Sony PlayStation 5

De console is stevig verpakt in een mooie doos waar in verschillende taal tekst opstaat. In de doos zitten naast de gebruikelijke boekjes met waarschuwingen, de console, één DualSense controller en enkele kabels (HDMI, spanning en USB). Als een doorgewinterde techneut gooi ik de boekjes ongelezen aan de kant en sluit de console op de Denon AVR-6500H receiver aan. Het valt me op dat de zwarte vlakken erg spiegelen en als een magneet stofdeeltjes aantrekt. De grijze buitenkant contrasteert mooi met het zwart; het apparaat oogt hierdoor chique, maar het blijft plastic fantastic.

Ik realiseer me ook dat het niet gelijk duidelijk wat de boven-, onder- of zijkant is. Nu begrijp ik de functie van het bijgeleverde zwarte plateau, hierop kan de console zowel verticaal als horizontaal op staan. Hoewel ik de PS5 liever horizontaal neerzet, is dit niet solide, de kast blijft wiebelen. In vergelijking met mijn oude PS4 is de PS5 een stuk groter. En bevatte de PS4 ook nog een optische uitgang. De toegenomen grootte (staand op de voet is hij maar liefst 40 cm hoog) en de onhandige golfvorm, maakt de console er niet fraaier op.

Op de foto links zie je een USB-A (high speed), daaronder een USB-C 3.1 (super speed) ingang en rechtsonder de sleuf van de UHD bluray-schijflezer. De vlekjes op het zwart is stof en heb ik bewust niet geretoucheerd. Helemaal onderin zie je nog twee knopjes: power en eject.

Tussen de zwarte front en grijze buitenkant is subtiel verlichting aangebracht. In de slaapstand is deze geel/oranje gekleurd en wanneer het apparaat aan wordt gezet, verandert de kleur van blauw naar wit. Aanwezig, maar niet overheersend.

Onder de kap zit een 825 GB SSD harde schijf, waarvan 667 GB bruikbaar is. Dit is niet veel en klinkt als een slechte bezuiniging. Waarom standaard niet een 2 TB of op zijn minst een 1 TB harde schijf? Snel is de harde schijf wel, laadtijden zijn er bijna niet meer. Ook is sinds kort de ondersteuning van een tweede, interne SSD schijf mogelijk. Deze functionaliteit was namelijk nog niet aanwezig tijdens de introductie. Je kunt bijvoorbeeld een 1 TB M.2 SSD van WD of Seagate erbij plaatsen.

Na het insteken van de netwerkkabel, begint de PS5 updates binnen te halen. Je kunt in het menu ervoor kiezen dit standaard of uitgesteld te doen. De GUI is vergelijkbaar met die van de PlayStation 4 en voelt intuïtief aan.

DualSense Controller

Elk nieuw console van Sony gaat gepaard met een nieuwe controller. Zo ook bij deze PS5 wordt er één controller meegeleverd, met de naam DualSense. Hij voelt stevig aan, steviger dan zijn voorganger de DualShock 4. Op de onderkant zit reliëf en dit zorgt voor meer grip. Het reliëf bestaat uit minuscule vierkantjes, driehoekjes, kruisjes en rondjes, dezelfde die op knopjes aan de bovenkant zitten. Ook bezit de controller een ingebouwde microfoon. Om de microfoon te dempen is bovenin een nieuwe mute-knop geplaatst. Na een paar uur spelen ben ik zeer tevreden over de grip van de controller! Op de foto hieronder zie je de bijgeleverde kabels, het plateau voor de console en de nieuwe DualSense controller.

Speelervaring

De voorgeïnstalleerde game Astro’s Playroom is afspeelbaar op 4K en 60 fps. Het is een ren-en-spring game waar de nieuwe DualSense controller volledig tot zijn recht komt. De geluidjes uit de controller, de haptische triggers en de adaptieve feedback zijn perfect uitgevoerd. Voor een gratis game is dit een toppertje.

In het pakket zijn twee exclusieve PS5 games te vinden: Horizon Forbidden West en Gran Turismo 7. Beide games belandden na release hoog in de verkooplijsten en zijn zeer goed getest. Je kunt het niet eens zijn met de keuze van de games, maar het zijn wel kwaliteitsgames.

Ik ben bekend met een oude release van Grand Turismo en vond het toen al een geslaagde racegame. Maar met versie 7 zie je pas wat deze next gen console in huis heeft. Kleuren spatten van mijn oled-scherm af, zwart is echt zwart en het wit verblindt mijn ogen. Het contrast kun je in de GUI afstellen, want mijn LG herkende in eerste instantie HDR niet. Na wat aanpassingen in de GUI, 1080p versus 2160p, wel of geen HDR, werd het beeld fraaier. In GT7 zijn de auto’s en circuits zo realistisch, met name in de ray tracing stand, dat je niet in de gaten hebt dat je naar CGI kijkt. Deze game rechtvaardigt de koop van de laatste generatie spelcomputer!

…daarnaast beschikt de spelcomputer over ray tracing, waardoor lichteffecten nog realistischer worden. Deze techniek wordt bewerkstelligd door de GPU en is niet softwarematig. Bovendien maakt Sony ook gebruik van de Tempest 3D Audio engine, een engine die honderden in-game audiobronnen kan simuleren. Denk aan individuele regendruppels, in plaats van een standaard regeneffect. Sony is zelfs in staat om individuele audioprofielen te maken en is van plan om dit gedurende de levensduur van de console te doen met bijvoorbeeld audiotests. 3D audio wordt eerst uitgerold naar koptelefoons… (bron Wikipedia)

Specificaties

Kleur zwart/grijs
Afmeting 26,0 x 8,0 x 38,8 cm (L x B x H)
Gewicht 4,5 kg
Processor AMD 8 cores Zen 2 CPU (3,5 GHz)
Grafische kaart Custom RDNA 2 (2,23 GHz)
Geheugen 16GB GDDR6 (448 GB/s)
Interne opslag 825 GB SSD (bruikbaar 667 GB)
Optische schijf 4K UHD bluray speler

Oordeel

Pluspunten

• Snelle processor.
  • Snelle harde schijf.
  • Korte laadtijden.
  • 4K/120 fps en 8K/60 fps ondersteuning.
  • DualSense controller.
  • Kan UHD bluray schijfjes afspelen.
  • Ondersteuning tweede SSD opslag.
  • Backwards compatible met PS4 games.

Minpunten

• Erg aanwezig.
  • Onhandig vorm.
  • Instabiele plaatsing.
  • Zwarte plastic is krasgevoelig en trekt stof aan.
  • Geen Dolby Atmos ondersteuning.
  • Geen Dolby Vision ondersteuning.

De nieuwe PlayStation 5 is een topper. De vorm zal niet iedereen aanspreken en ook de interne harde schijf had wat groter gemogen. Maar los daarvan is het spelen van games op deze next gen console een lust voor het oog!

Robert
Written by Robert