Streaming: waardeloos of waardevol?

Met de opkomst van streaming heeft onze audiohobby een andere invalshoek gekregen. Streaming maakt het mogelijk om digitale muziekbestanden over een netwerk te transporteren. Deze bestanden kunnen vanaf het internet komen (internetradio) of vanaf je eigen computer. De kwaliteit varieert van laag tot hoog en met name dat laatste spreekt de audiofiel aan. Waar een gemiddelde cd-speler niet tot hogere waardes komt dan 16-bits resolutie met een bandbreedte van 44,1 kHz, kan streaming veel hogere waardes aan. Op de sites van Linn Records of HDtracks is het al mogelijk om albums te downloaden in Studio Master kwaliteit: 24 bit/192 kHz. Ook het aanbod van hoge kwaliteit internet- radiostations neemt snel toe.

TDK is in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw schatrijk geworden met de verkoop van cassettebandjes. Vooral de SA-90 was geliefd vanwege de kwaliteit en grootte (één elpee per kant). Maar de grootste fun was het fenomeen verzamelbandjes, alle leuke liedjes uit een bepaald genre op een bandje zetten of gekluisterd aan de radio een bandje vol Top-40 liedjes op te nemen. De kunst was om op het juiste moment de opnametoets in te drukken: nadat de deejay was gestopt met praten en voordat de zanger(es) begon met zingen. Tegenwoordig spreekt men van playlists (afspeellijsten) en deze kunnen veel meer dan een cassettebandje. Stel je voor dat je gehele cd-collectie gedigitaliseerd is, met andere woorden je hebt alle cd’s op je computer gezet (de term hiervoor is ‘geript’). En je maakt verschillende playlists aan, bijvoorbeeld Romantische popsongs of Funky jazz. Deze playlists vul je met liedjes uit je cd-collectie en, nu wordt het leuk, je vult ze aan met liedjes die je van het internet gedownload hebt. Of nog leuker je laat sites naar muziek zoeken die gelijkwaardig is en die plaats je ook in je playlist. Een voorbeeld hiervan is Spotiseek.com.

Zo’n beetje alle muziekspelers bieden de opties van playlists aan maar ze zijn wel afhankelijk van de content die op je computer staat. Ook hier biedt het internet zijn meerwaarde aan in de vorm van muziekdiensten. De bekendste zijn Spotify en Last.fm, maar ook Google en Sony zijn ondertussen bezig met oplossingen. Muziekdiensten bieden een grote collectie muziek aan in elk genre van bekende tot onbekende artiesten. Dit komt omdat ze met alle vier de grote labels (Warner, Universal, EMI en Sony) afspraken hebben gemaakt. Daarom maakt het in principe ook niet uit welke muziekdienst je gebruikt, ze hebben allemaal afspraken gemaakt met dezelfde vier labels. Vergis je niet, ook de grote labels bieden onderdak aan kleine labels en hierdoor komen ook relatief onbekende bands aan bod. De verdiensten voor deze onbekende bands zijn marginaal, maar dat is een ander verhaal.

De muziekdienst biedt de gebruiker verschillende tarieven aan: een gratis variant, muziek doorspekt met reclame, een 5 euro variant, die iets meer biedt en geen last heeft van reclame, en een 10 euro variant. De laatste variant maakt het mogelijk om playlists mobiel te beluisteren. Muziek vanaf je computer en muziek vanuit de cloud (een mooi woord om op het internet een muziekdatabase te benaderen) gecombineerd, kunnen bij het 10 euro abonnement lokaal op je smartphone gezet worden. Dit heeft als voordeel dat je toch naar alle liedjes in je playlist kunt luisteren (dus ook naar de liedjes vanuit de cloud) mocht er geen internetverbinding zijn. Denk je nog wel eens met weemoed aan batterij slurpende Walkmans? Ik sinds een paar jaar niet meer!

Robert
Written by Robert

No comments yet.

No one have left a comment for this post yet!

Leave a comment