Test: Roksan Attessa Draaitafel

Na de versterkers en het cd-transport uit de Attessa serie van Roksan onder de loep te hebben genomen, is het nu de beurt aan de al even mooi vormgegeven draaitafel. Deze draaitafel ziet er dankzij de bijzondere arm en de schuine rand van het plateau eigenzinnig en erg chique uit. 

Uitpakken

Dit is de laatste Roksan doos die ik uitpak: de bijbehorende streaming versterker en het cd-transport staan er al. Deze twee waren al goed verpakt maar waar deze draaitafel in komt is met recht een huzarenstukje te noemen. Ook hier is sober bruin karton gebruikt met zwarte opdruk. In tegenstelling tot de andere Attessa modellen is de behuizing hier niet in schuimrubberen blokken geklemd maar is bijna alles om de draaitafel veilig op z’n plek te houden van karton. De stofkap, het plateau en de vilten mat zijn apart verpakt. Bij de arm schiet karton blijkbaar tekort en zien we een speciale plastic klem en een rubber. Deze zorgen ervoor dat de arm niet kan bewegen tijdens het transport. De importeur claimt dat de draaitafel plug and play is en dat hij na waterpas opgesteld en correct aangesloten te zijn gebruikt kan worden. Desondanks vinden we naast een waterpas ook een naalddrukweger in de doos voor wie de afstellingen van het voor gemonteerde element wil aanpassen of controleren. Het lager kan dankzij meegeleverde olie en twee wattenstaafjes onderhouden worden. De signaalkabel is bij deze draaitafel afneembaar. Een losse signaalkabel is dus nodig maar ook deze zit in de doos. De stofkap is zeer goed en krasvrij verpakt en maakt het geheel samen met een vilten mat zeer compleet.

Installeren

Na al het karton en de transportklemmen verwijderd te hebben kan het glazen plateau op het knal oranje sub plateau gelegd worden. De snaar zit er al op. Op het plateau komt weer een vilten mat. De losse signaalkabel moet aangesloten worden op de RCA ingangen aan de achterzijde. Deze zijn niet verguld. Een losse aardedraad is er niet. De voeding wordt verzorgd door een zeer doorsnee uitziende netadapter die keurig van de merknaam Roksan is voorzien. Ook deze moet aan de achterzijde ingeplugd worden. Omdat deze draaitafel zowel met als zonder de ingebouwde phono voorversterker gebruikt kan worden, zit er op de achterzijde een keuzeschakelaar.  Keuzeschakelaar is eigenlijk een groot woord: het een diepliggend minuscuul knopje dat alleen met een puntig voorwerp te bedienen is. Een precisie schroevendraaiertje is dit keer mijn redder in nood. Allereerst kies ik voor de actieve stand en dus voor de tussenkomst van de ingebouwde phono voorversterker. Het is een vreselijk knopje: dat had anders gekund. Gelukkig zal niemand dit knopje dagelijks gebruiken. Na de draaitafel met de meegeleverde rca kabel aangesloten te hebben op een lijningang van de Attessa streaming versterker en het beschermende klepje dat voor de naald zit weggedraaid te hebben, is de draaitafel gebruiksklaar. Met enige vrees zet ik de versterker en de draaitafel aan. Met enige vrees omdat de draaitafel eerder bij mijn vriend en draaitafel specialist Huub Boel heeft gelogeerd. Hier produceerde de draaitafel een nare brom die we er niet uit kregen. Dit soort bromproblemen heb ik in het verleden met verschillende apparaten gehad terwijl ze die bij anderen niet hadden. Bij mij blijft het doodstil. Er is alleen een lichte ruis hoorbaar wanneer ik het volume van de versterker volledig open draai. 

 

Vormgeving en bediening

Roksan heeft erg zijn best gedaan om van de Attessa serie iets moois te maken. Dat is mijns inziens gelukt. Dat geldt dan weer in het bijzonder voor deze draaitafel. Het witte exemplaar dat ik test ziet er prachtig uit. Het staat prachtig bij de andere twee Attessa apparaten die ik momenteel ook in huis heb. Dit ondanks het feit dat deze twee zwart zijn. Omdat deze draaitafel er ook in het zwart is, is deze witte schoonheid overduidelijk bedoeld om samen met de zilverkleurige Attessa componenten de show te stelen. Het meest in het oog springende detail is de arm. Het is een unipivot arm hetgeen wil zeggen dat deze balanceert op een scherpe punt in plaats van, meer gebruikelijk, een constructie met lagers. Het draaipunt van de arm is afgedekt met een kapje dat voorzien is van het Attessa logo. Mooi detail is het contragewicht dat “achterstevoren” gemonteerd is. Dit geeft samen met de ronding om het gewicht heen een zeer eigenzinnige aanblik. Deze ronding biedt plaats aan een tweede gewicht, bedoeld om de azimuth af te stellen. Dit zorgt ervoor dat de naald recht in de groef van de plaat staat. De dwarsdrukcompensatie wordt geregeld met een klein gewichtje aan een draad. De arm lijkt plat te zijn maar van opzij gezien blijkt deze halfrond te zijn. Wat ontbreekt is een klemmetje om er voor te zorgen dat de arm niet per ongeluk van de armlift af geduwd kan worden. De arm ligt in ruststand losjes in een mooi passend steuntje. De lift is redelijk gevoelig en voelt tijdens het bedienen prettig aan. Het plateau is een centimeter dikke glazen plaat met een aluminium rand. De rand is schuin en zorgt ervoor dat de diameter van het plateau boven groter is dan aan de onderkant. Deze vorm zien we overigens terug bij de grote draaiknop op de Attessa streaming versterker . De draaitafel wordt geleverd met een stofkap. Hoewel deze er met zijn afgeronde hoeken fraai uitziet, vind ik het een onding. Hij ligt in alle opzichten los op de draaitafel. Scharnieren zijn er niet dus de kap moet weggelegd worden bij gebruik. Erger is dat er geen nokjes of zoals bij de veel duurdere Xerxes draaitafel van Roksan, stootrubbers zijn aangebracht om de kap op zijn plek te houden. Zeker in combinatie met het ontbreken van een klemmetje voor de arm is de losliggende kap een groot risico. Een ongelukje is snel gebeurd en deze misser maakt deze draaitafel dan ook ongeschikt voor huishoudens met dieren of kleine kinderen. Op het plateau ligt een vilten mat met dezelfde kenmerkende gaten die de mat van de Xerxes ook heeft. De plint is mooi gefineerd en heeft halfronde zijkanten. Voorop zit een zwarte bies die op mijn witte testexemplaar mooi contrasteert. Links op de bies zit de powerschakelaar en twee toetsen met lichtjes om het toerental te kiezen en aan te geven. De powerschakelaar heeft net als de andere componenten uit de Attessa lijn een verlicht logo. De plint staat op drie robuuste voeten; twee voor en een achter. Deze voeten lijken erg op die van de Xerxes draaitafel. Net als bij mijn eigen Roksan Radius 7 kiest Roksan wederom voor drie poten. Dit scheelt een contactpunt en iets op drie poten staat nooit wankel. Helaas heb ik tijdens het testen niet gekeken of de voeten verstelbaar zijn en kan ik daar nergens iets over vinden.  

Enkele bijzonderheden

De Roksan Attessa draaitafel wordt geleverd met een voor gemonteerd element. Dit is een mm element met een elliptisch geslepen naaldpunt die geplakt is op een titanium tip die op haar beurt in een aluminium cantilever bevestigd is. Het element is een VM 520 van Audio-Technica. Hoewel het element de naam Dana meegekregen heeft, staat er Roksan op. Wanneer deze naald aan het eind van de plaat aangekomen is, mis je een automatische afslag. De motor is digitaal gestuurd en wordt van stroom voorzien door een externe 5 volt adapter. De ingebouwde phono voorversterker krijgt haar stroom eveneens van deze adapter. Hoewel de naam Roksan er keurig op gedrukt is, ziet deze adapter er zeer goedkoop uit voelt ook zo aan.  

Luisteren

Luisteren heb ik gedaan met behulp van een bijbehorende Attessa versterker. Deels met een paar Monitor Audio Silver 100 luidsprekers en deels met een Meze 99 Classics hoofdtelefoon. 

Met externe voorversterking

De Phono ingang van de versterker is alleen geschikt voor mm-elementen en is de gevoeligheid is in drie standen in te stellen. Met de Attessa platenspeler klinkt het vlekkeloos en bromvrij. Platen klinken zoals ze moeten klinken. Het geluidsbeeld is open met zowel mooi diep laag als sprankelend hoog. Voor een middenklasse draaitafel is er niets mis met deze ingebouwde phono-voorversterker. Wie meer wil of een mc-element wil gebruiken kan altijd nog een losse phono voorversterker zoals de zPhono XRM van Parasound op een van de lijningangen zetten. Voor de gemiddelde vinylliefhebber zal deze phono ingang echter meer dan voldoende zijn.

Met interne voorversterking

Na enige krachttermen en op de proef gesteld geduld slaag ik erin het minuscule schakelaartje om te zetten waarmee de ingebouwde phono voorversterker ingeschakeld wordt. Zodra de signaalkabels verhuisd zijn van de phono ingang naar een van de twee lijningangen van de versterker zijn we klaar voor de volgende luistersessie. Er is geen verschil te horen met de vorige luistersessie. Dit komt waarschijnlijk omdat de gebruikte phonotrappen in de draaitafel en in de Attessa versterkers identiek zijn. Omdat ik geen verschil hoor tussen de twee mogelijkheden qua versterking luister ik wat langer door met de voorversterker in de draaitafel zelf. Vooral met de hoofdtelefoon valt op hoe transparant de draaitafel klinkt: dit is toch echt klasse. De achtergrond is heerlijk stil en de kanaalscheiding uitstekend. Sting, King Crimson, Pink Floyd en Frank Zappa wisselen elkaar af. Steeds valt op hoe nauwkeurig de weergave is zonder een moment klinisch te worden. Complexe percussiepartijen worden niet rommelig en met name de zang van Sting klinkt heerlijk melodisch. Animals van Pink Floyd mist geen enkel geluidje.  

Conclusie

Deze draaitafel klinkt met het voor gemonteerde Dana element prachtig. De vormgeving is excentriek en daar zal niet iedereen voor vallen. Het opvallendste detail is de arm en van die arm is het omgekeerde contragewicht weer de grootste blikvanger. Omdat er een voorversterker aan boord is, kan deze tafel op elke versterker met een lijningang gebruikt worden. Van de drie Attessa componenten die ik getest heb vind ik deze het minst gebruiksvriendelijk. De eerste reden is het feit dat er geen automatische afslag is: aan het eind van de plaat blijft de naald in de eindgroef draaien. Wie de draaitafel vergeet uit te zetten verslijt de naald onnodig. De tweede reden is de stofkap die los op de draaitafel ligt: wanneer deze per ongeluk aangetikt wordt, kan deze verschuiven en onbedoeld de arm of het plateau raken. De derde reden is de arm die niet vastgeklemd kan worden: wanneer de losse kap de arm raakt, kan deze een tik krijgen en verdraaien. Door deze, in mijn ogen, tekortkomingen is deze draaitafel beslist geen allemansvriend. Voor de stevige aanschafprijs van € 1.315,- is er veel te krijgen wat meer gebruiksvriendelijk is en minstens zo goed klinkt. Veel mensen zullen echter op slag verliefd zijn op deze draaitafel. Zowel in het zwart als in het wit is het een lust voor het oog die heerlijk klinkt. Samen met de andere Attessa componenten is er een schitterende stereoset mee samen te stellen. Ik sla even over: ik blijf lekker genieten van mijn eigen Roksan Radius 7.

 

Emiel
Written by Emiel

Muziek- en audiofreak van de ongeneeslijke en besmettelijke soort. Ik draai LP's, luister radio en stream muziek maar het liefst ga ik naar concerten. Altijd weer blij wanneer ik opnamen ontdek van concerten waar ik bij was. De cd collectie is geript en opgeslagen om ruimte te maken voor de groeiende rij LP's en de uitdijende stereoset. Leve de NAS en de streamer; toch blijft vinyl draaien en radio het leukst. MUSIC IS THE BEST!

No comments yet.

No one have left a comment for this post yet!

<